×

Sevagram

Mariet Lambrichs cliëntvertrouwenspersoon

Mariet heeft een lange en mooie carrière in de zorg. “Ik was 16 toen ik in de zorg begon. Destijds bij Odilia in Geleen waar ik zorgde voor bewoners met dementie. Dat was best pittig.

Twaalf jaar later kwam ik terecht bij de Regenboog, een zorgcentrum in Heerlen dat later een van de locaties van Sevagram werd. Ik kan dus zeggen dat ik heel wat jaartjes -zo’n 25- bij Sevagram heb gewerkt.”

Mariet werkte op verschillende locaties: De Hollehof, Piushof, de Regenboog, Douvenrade. “Op mijn 56ste ging ik met pensioen. Mijn man is een paar jaartjes ouder. Hij was toen al gepensioneerd. We vonden en vinden het fijn om samen meer vrije tijd te hebben. Maar ik wilde wel iets doen met een stukje van die vrije tijd. Bovendien vind ik het belangrijk om betrokken te zijn en te blijven bij de samenleving. Ik was destijds al als vrijwilliger Moreel Beraad actief bij Oranjehof. Toen daar de functie van Cliëntvertrouwenspersoon vrij kwam, greep ik die kans met veel plezier aan. Dat is nu ongeveer vijf jaar geleden.”

Dijk aan ervaring

In haar werk als cliëntvertrouwenspersoon neemt Mariet een dijk aan ervaring mee. Allereerst als ziekenverzorgenden en daarnaast als (locatie)manager. Op haar 52ste rondde ze een bachelor Management Gezondheidszorg af. “Er kwamen steeds jongere managers binnen. Bovendien werd ons takenpakket verder uitgebreid. Potverdorie, dacht ik toen. Ik moet wel bij blijven. Ik volgde een vierjarige Hbo-opleiding en daarna nog een jaar de bachelor. ”

Plekje geven

“Ik kom bijna elke maandagochtend bij Oranjehof. Maak een rondje, vraag bij de receptie of er nog nieuws is, drink koffie, stel mij aan bewoners voor en knoop gesprekjes aan. Als cliëntvertrouwenspersoon zie en hoor je op die manier best veel. In mijn werk als locatiemanager waren er ook cliëntvertrouwenspersonen. Ik vond dat fijn en absoluut niet bedreigend. Bovendien… de vragen die ik krijg, hebben niet altijd iets met medewerkers of de organisatie te maken. Families hebben soms ook een persoonlijke vraag, waar ik graag bij wil helpen. Het is fijn als je mensen kunt ondersteunen. Wat hun vraag ook is. Je ziet dat het mensen rust geeft als ze zaken een plekje kunnen geven.”

Contact

U kunt contact met mij opnemen via...:

0900 777 4 777

+