Henri Dunantstraat 3
6419 PB Heerlen
Nederland
T +31 (0)900 777 4 777
zorgbemiddeling@sevagram.nl
Succes vieren is net zo belangrijk als verbeteren
De afdeling Zorg van Licht & Liefde heeft enorme sprongen gemaakt. Alle medewerkers namen deel aan het MTO. In 2023 was dat nog ‘maar’ 58,3 procent. Ook het tevredenheidscijfer steeg van 7,1 in 2023 naar 8,2 dit jaar. “Het MTO is uitgegroeid tot een instrument van verbinding”, zegt Charlene. “Teams gaan met elkaar in gesprek over de resultaten. Wat is goed en hoe houden we dit vast, maar ook waar kunnen we samen verbeteren?”
Belang van het onderzoek
“Er gebeurt echt iets met de resultaten”, vertelt Suzan. “En dat merk je aan de bereidheid van collega’s om de vragenlijst in te vullen. Belangrijk daarbij is dat we als leidinggevenden de teamleden enthousiasmeren om deel te nemen. We hebben van de afdeling Communicatie vooraf ‘promotiemateriaal’ ontvangen. Dat hebben we uiteraard overal in ons huis opgehangen. Daarnaast hebben we tijdens de KLIK-bijeenkomsten uitgelegd wat het belang is van het onderzoek. Door de vragenlijst in te vullen, krijg je de kans om je werk nog aantrekkelijker te maken. Ook hebben we collega’s geholpen die niet zo goed uit de voeten kunnen met de computer. Uiteraard niet met geven van antwoorden, maar wel met de lijst op het scherm te openen.”
Vertrouwen winnen
Bij Licht & Liefde was de respons dus 100 procent en gaven de medewerkers een score van 8,2. “Dat komt ook omdat we hier geen vacatures hebben”, zegt Suzan heel eerlijk. “Medewerkers hoeven niet voortdurend extra diensten te draaien, wat de werk-privébalans natuurlijk ten goede komt. Dat zie je terug in de score. We zijn een kleine locatie met bijna geen verloop. Mensen voelen zich veilig en vertrouwd op deze plek. Dat is niet iets wat van vandaag op morgen ontstaat. Als management moet je het vertrouwen van de medewerkers winnen. Ze willen zich gehoord en gezien voelen.”
“Je moet ook niet alleen op het cijfer afgaan”, vult Charlene aan. “Je moet gesprekken met de medewerkers aangaan. Als blijkt dat iemand geen energie meer heeft na een werkdag, kan dat ook zijn omdat er iets in de thuissituatie mis is. Het onderzoek is dus aanleiding voor een goed gesprek.”
Transparant
Vertrouwen in de nieuwe koers die Sevagram heeft uitgestippeld, is ook heel belangrijk als het gaat om medewerkerstevredenheid. Volgens Suzan moet je in kleine stukjes duidelijkheid verschaffen waarom een nieuwe koers nodig is. “Het totale plaatje is vaak heel complex. Leg uit waarom veranderingen nodig zijn en wat dit betekent voor de medewerkers. Wees vooral transparant in de communicatie.”
Achteroverleunen
Met een respons van 100 procent en een 8,2 als cijfer kunnen ze bij Licht & Liefde dus even achteroverleunen? “Zo werkt het niet”, zeggen Charlene en Suzan bijna in koor. “Je inzetten voor medewerkerstevredenheid gaat iedere dag door. Dat betekent ook dat je niet alleen op zoek naar de verbetering gaat, maar ook de successen samen viert. Aandacht voor waardering is enorm belangrijk en dat zit vaak in hele kleine dingen.”
In de volgende en laatste aflevering van deze reeks verhalen over het MTO, vertellen Anniko Hochstenbach, Sonja Abicht en Ruud Körver van zorgcentrum Tobias in Heerlen, over hun ervaringen met het MTO. Begin 2026 zal er weer een MTO plaatsvinden.
Interessant voor jou
Alle nieuwsberichten0900 777 4 777