×
04-09-2025

“We kunnen zelf voor verandering zorgen”

De inzet van het Ontwikkelbord krijgt steeds meer vorm binnen verschillende locaties en teams. Wat begon als een zoektocht, ontwikkelt zich tot een krachtige manier van samenwerken en leren. Medewerkers ervaren steeds vaker dat ze zélf invloed kunnen uitoefenen op hoe het werk wordt ingericht en verbeterd. Zo delen Renate Schröders – Roumans en collega Daisy Krikke hun ervaringen bij locatie Valkenheim.

“Wat ik een mooie ontwikkeling vind,” vertelt Renate, “is dat het team zelf actief op zoek gaat naar oplossingen. Voorheen kwamen problemen vooral bij de leidinggevende terecht. Die voelde dan vaak de druk om snel met een pasklare oplossing te komen. Nu onderzoeken we eerst of iets écht een probleem is, en wat we er samen aan kunnen doen. Zorg, facilitair, teammedewerkers – iedereen denkt mee.”

  • Succesfactoren die opvallen:
  • Meer regie bij medewerkers
  • Meer verbondenheid binnen én tussen teams
  • Meer open communicatie

Dagelijks in gesprek
Daisy is sinds mei 2025 bordleider bij Valkenheim en merkt dagelijks het verschil. “Elke dag om 13.15 uur ontmoeten we elkaar aan het bord. Van elke afdeling sluit iemand aan, zodat het hele ‘huis’ vertegenwoordigd is.”
In het begin was dat overigens niet vanzelfsprekend. “Toen we startten, voelde het bord voor veel collega’s als iets dat ‘ook nog moest’. Het sloeg niet aan. Daarom heb ik de weerstand zelf als onderwerp op het bord gebracht. Waarom werkt het niet? Wat heb je nodig om het wél te laten werken? Doorvragen, samen nadenken. Daaruit ontstonden stuurgetallen en vragen, en uiteindelijk hebben we die via teamvragen verspreid – anoniem en locatiebreed – om echt ieders mening op te halen.”

Praktijkvoorbeeld: Swash-doekjes
Een concreet voorbeeld van wat dit oplevert, is de aanpak rondom het gebruik van Swash-doekjes. Er bleek veel verschil in hoe ermee werd omgegaan: wanneer gebruik je ze, hoe bewaar je ze, hoelang blijven ze bruikbaar? Tijdens een bordsessie werd dit besproken en zijn er stuurvragen opgesteld, zoals: “Ben je vandaag al geopende pakjes tegengekomen?” “Gebruik je de Swash-washandjes enkel persoonsgebonden?”

De uitkomsten gaven inzicht én richting. Gezamenlijk zijn afspraken gemaakt:

  • Gebruik alleen bij specifieke ADL-handelingen
  • Pakjes voorzien van datum
  • Facilitaire collega’s vervangen de doekjes op kamer en toilet

Zo ontstond er een uniforme werkwijze én werd verspilling tegengegaan.

0900 777 4 777

+