Henri Dunantstraat 3
6419 PB Heerlen
Nederland
T +31 (0)900 777 4 777
zorgbemiddeling@sevagram.nl
Implementatie studentenborden
Het bord is opgebouwd uit negen vlakken, waarin per student de naam, opleiding en het leerjaar zichtbaar zijn. Met magnetische kaartjes worden veelvoorkomende handelingen en werkprocessen weergegeven, zoals ADL, wondzorg, MDO en artsenvisite. De voortgang wordt weergegeven via een kleurcode (zwart, rood, geel en groen). Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van hun voortgang, wat eigenaarschap stimuleert en hen actief betrekt bij hun ontwikkeling.
.
Een belangrijk voordeel is dat het voor het team en de student zelf duidelijk zichtbaar wordt welke vaardigheden al beheerst worden en welke nog geoefend moeten worden. Dit maakt leerdoelen concreet en bespreekbaar. Studenten kunnen hierdoor gerichter werken aan hun ontwikkeling en ervaren dat hun leerproces zichtbaar wordt gewaardeerd. Voor teams biedt dit niet alleen inzicht in waar een student nog begeleiding nodig heeft, maar ook waar een student al zelfstandig ingezet kan worden. Zo ontstaat een goede balans tussen leren en bijdragen aan de zorgpraktijk.
.
Tijdens de dagelijkse overdrachtsmomenten (07.00 en 15.30 uur) koppelen studenten hun leerdoelen aan de werkzaamheden van die dag. Zij benoemen welke handelingen of werkprocessen zij willen oefenen en waar zij zich verder in willen bekwamen. Hierdoor krijgt leren een structurele en vaste plek in de dagelijkse praktijk, en wordt de voortgang regelmatig besproken en geborgd.
.
Succesfactoren die inmiddels zichtbaar zijn:
- Studenten ervaren meer overzicht en eigenaarschap over hun leerproces.
 - Leerdoelen worden concreet, zichtbaar en dagelijks besproken.
 - Teams kunnen begeleiding beter afstemmen op de ontwikkelbehoefte van studenten.
 - De visuele weergave maakt duidelijk wat al beheerst wordt én welke leerpunten nog openstaan.
 - Studenten krijgen passende leerervaringen, afgestemd op hun niveau en opleiding.
 - Waar mogelijk kunnen studenten gericht en verantwoord ingezet worden in de zorg, passend bij hun leerfase.
 - De borden dragen bij aan een meer gestructureerde en professionele leeromgeving, passend bij onze ambitie om een lerende organisatie te zijn.
 
.
Met de invoering van de studentenborden zetten we een belangrijke stap in het versterken van onze praktijkleerplaatsen. Ze bevorderen eigenaarschap, transparantie en samenwerking, en maken zowel de voortgang als de ontwikkelkansen van studenten zichtbaar en bespreekbaar.
Interessant voor jou
Alle nieuwsberichten0900 777 4 777