×

Sevagram

Marie-Anne Tabbers-Koch-clientvertrouwenspersoon

Cliëntvertrouwenspersoon voor Oranjehof

Als je denkt dat na afloop van je carrière het leven zowat ophoudt te bestaan, dan heb je het mis. Dat geldt zeker voor Marie-Anne Tabbers-Koch (75), die nog van de categorie ‘niet lullen maar poetsen’ is. Na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd is Marie-Anne niet bij de pakken neer gaan zitten. In tegendeel zelfs! Want ondanks de vele hobby’s zoals lezen, puzzelen, Aziatisch koken met haar kleinzoon en handwerken, blijft zij zich inzetten voor kwetsbare ouderen in de zorg.

“Na enkele jaren in de gezinszorg, de huidige thuiszorg, te hebben gewerkt, besloot ik naast mijn werk de studie Maatschappelijk werk & Dienstverlening in Sittard te gaan volgen. Deze heb ik in 1997 cum laude afgesloten”, vertelt Marie-Anne trots. “Het werk in de ouderenzorg heeft me altijd al enorm geïnspireerd. Na diverse omzwervingen in de thuiszorg via onder andere St. Gerlachus, Mosae, Envida en Groene Kruis Domicura ben ik bij Plataan terechtgekomen, waar ik enkele uurtjes per week als vrijwilliger onder meer geholpen heb bij het verzorgen van de maaltijden en welzijnsactiviteiten deed met de cliënten. Na een tussenperiode van anderhalf jaar heb ik tien jaar met heel veel plezier de winkel in Plataan gerund.”

Nieuwe uitdaging
“Hoe ik ertoe ben gekomen om cliëntvertrouwenspersoon te worden?”, vraagt Marie-Anne. “Nou, toen de winkel in Plataan medio dit jaar ging sluiten, kregen wij als vrijwilligers een heerlijke high-tea aangeboden. Na afloop kwam ik in gesprek met coördinator vrijwilligerswerk Swenna Buddingh in gesprek. Zij kende me goed van mijn 10-jarige periode als vrijwilliger in de genoemde winkel en wist dat ik niet stil kan zitten. Zij vroeg me, zonder enige aarzeling, of ik wellicht zin had om als cliëntvertrouwenspersoon bij Oranjehof te willen werken. In eerste instantie had ik wel even twijfel omdat ik op dat moment overvallen werd met de vraag en niet helemaal wist wat deze functie inhield. Na gesprekjes met de zorgcoördinator en de teammanager van Oranjehof ging ik al gauw overstag en was ik verkocht. Ik ben daarom per 1 juli met veel enthousiasme aan deze nieuwe uitdaging begonnen.”

Luisterend oor
“Als je me vraagt waarom deze functie op mijn lijf geschreven is, dan komt dat waarschijnlijk vanuit mijn passie voor maatschappelijk werk. Ik luister graag naar wat mensen beweegt en hoop hen hiermee het gevoel te geven dat ze ertoe doen en niet alleen staan. Uiteraard zal ik niet overal direct een antwoord op hebben. Zolang ze maar weten dat ze in vertrouwen met hun verhaal bij me terecht kunnen. Waar mogelijk probeer ik hen hierbij te helpen. Ik loop regelmatig bij Oranjehof naar binnen, zodat bewoners me snel herkennen en om me aan te klampen als daar behoefte aan is.

Ik zie er naar uit om mensen te ontmoeten en leuke gesprekken te voeren. Men kan mij ook altijd (behalve op woensdag) bereiken via telefoonnummer ???

Contact
U kunt contact met mij opnemen via...:

  • Spreek mij gewoon even aan als u mij ziet.
  • Bellen kan ook: 06 
  • Per mail: @sevagram.nl

0900 777 4 777

+