Gezocht: MEDEWERKER MET HOBBY

[artikel in Ondernemen in Limburg]

Hoe meer plezier in je werk, hoe meer goede zorg je kunt verlenen. Dat is het idee achter de campagne ‘Neem je hobby mee naar je werk’, waarvoor eigen medewerkers van Sevagram model staan. “Met deze campagne willen we het werk in de zorg een nieuwe boost geven.”

Minou is een enthousiaste hobbykok, die thuis de heerlijkste gerechten maakt. Ze werkt als zorgassistent in Molenpark, een verpleeghuis voor ouderen met dementie in Heerlen. Waarom zou ze ook daar niet kunnen kokkerellen met de bewoners, vroeg Minou zich af. Ze voegde de daad bij het woord en bakt nu regelmatig wafels, die gretig aftrek vinden.

Het is een van de voorbeelden van medewerkers die hun hobby ook inzetten op het werk, vertelt Mehlika Schopen, manager Marketing en Communicatie bij Sevagram. Samen met Antoinette ten Haaff, teammanager recruitment en HR Servicecentrum, en creatief bureau Zuiderlicht bedacht ze de campagne ‘Neem je hobby mee naar je werk’.

Het aantal openstaande vacatures in de zorg is al tijden erg groot. Daarom zoeken organisaties naar nieuwe manieren om potentiële werknemers te bereiken. Ook Sevagram, met meer dan 2700 medewerkers, 1200 vrijwilligers en 23 locaties een van de grotere ouderenzorgorganisaties van Zuid-Limburg. Mehlika: “Het imago van de zorg heeft geleden onder de coronacrisis. Met deze campagne willen we de sector in een positief daglicht stellen en zo het werk in de zorg een nieuwe boost geven. Al onze medewerkers hebben de afgelopen jaren keihard gewerkt. Daarom staan zij centraal in de campagne. We wilden geen gebruikmaken van gelikte stockfoto’s, maar vonden dat onze eigen mensen het verdienen om in de spotlights te staan.

Binnen Sevagram hebben we een oproep gedaan aan iedereen die zijn hobby integreert in het werk. Dat sluit ook aan bij onze Planetree-zorgvisie, waarbij mensgericht denken, kijken, luisteren en doen het uitgangspunt is.”

Voor de eerste serie van de campagne, die het hele jaar zichtbaar blijft op de Sevagram-website, posters en billboards, zijn zes medewerkers geselecteerd. Antoinette: “We hebben een mix van jong en oud en van verschillende beroepen. Behalve Minou doet bijvoorbeeld een jonge skater mee, die met onze bewoners gaat sporten. Maar ook een verpleegkundige die graag schildert en een communicatieadviseur die gek is op lezen.

De fotoshoot in een professionele studio was hilarisch, iedereen heeft enorm genoten. De deelnemers zijn zo trots op het eindresultaat, dat ze de beelden ook massaal verspreiden via hun eigen social media.”

Die interactie op met name social media is belangrijk, weet Antoinette. “Daar zit onze doelgroep. Natuurlijk adverteren we ook via de reguliere kanalen, maar dat is al lang niet meer voldoende. Wie interesse heeft om bij ons te komen werken, kan vragen stellen via Whatsapp, we organiseren lunches en toeren met onze eigen bus door de regio.

Voor mensen zonder diploma hebben we een kennismakingsbijeenkomst gehouden met bewoners en collega’s. Veel meer dan vroeger kijken we nu ook wie waar goed past en gaan we één op één op zoek naar de perfecte match. Dat totale pakket werkt: we merken dat de reacties blijven komen. Niet met tientallen tegelijk, maar we krijgen zo wel de kwaliteit waar we voor staan.”

Arbeidsmarktcommunicatie en recruitment is een apart vak geworden, waarvoor je je nek moet durven uitsteken, meent Mehlika. “Voor nieuwe medewerkers is een goede start belangrijk, maar daar houdt het niet mee op. Onderdeel van goed werkgeverschap is ook dat we aansluiten bij de wensen en de levensfase van onze medewerkers, zodat ze kunnen doen waar ze goed in zijn en daarin kunnen blijven groeien. We vinden het belangrijk dat iedereen zich kan blijven ontwikkelen, zowel verticaal als in de breedte.”

“Al bij de eerste kennismaking vraagt de recruiter naar iemands hobby’s”, vult Antoinette aan. “Waar we kansen zien om hobby en werk te combineren, proberen we die te benutten. Dat doen we trouwens ook bij medewerkers die al in dienst zijn. Op al onze locaties hebben we leidinggevenden daarvan bewust gemaakt.”

Sevagram sluit ook aan bij de veranderde opvattingen over goede zorg, die de afgelopen jaren hebben postgevat. Antoinette: “De nadruk is verschoven van de zorg naar het welzijn van de bewoners. Daar spelen we op in door niet alleen nieuwe medewerkers te werven met een zorgprofiel, maar ook met een agogisch profiel. Intern hebben we zelfs een opleiding welzijnsverzorgende ontwikkeld, die nu als mbo-opleiding wordt aangeboden. Voorop staat dat wij onze bewoners een warm thuis willen geven en willen aansluiten bij hun interesses.”

“Mensgerichte zorg centraal stellen, dat is onze missie”, besluit Mehlika. “Door de nadruk te leggen op welzijn, het ontwikkelen van opleidingen en het aannemen van mensen met de juiste motivatie en kwaliteiten blijven we ons daarvoor inzetten.”

Meer informatie? www.werkenbijsevagram.nl

sevagramok